Skip to main content

Sahur yang kecoh

Assalammualaikum,

Salam 10 Ramadhan terakhir.
masa sahur tadi punyalah main kecoh.
kakak ke3 aku,Pea tu kan urus kedai runcit mama.

tapi now memang jadi kedai dialah
kecoh sebab bila buka,
air sana sini.
kotak mercun ngan kotak rokok habis basah kena air.
marahlah dia,
pot pet sana sini.

bila mama tengok,
mama kata tu air dari tangki sebab full sangat,
melimpah limpah air sampai menyerap dalam lantai rumah.
padahal tangki duduk belakang rumah,
kami bertiga semua tidak percaya,

ayat nda boleh blah dari mulut aku
me: kalau dari depan confirm! ada orang sabotaj ni!

tulah, ayat aku, asyik berburuk sangka kah kah kah.


sebab air tu macam dari arah pintu depan kedai.
mustahil mustahil.
tapi mama cakap memang itu,
terus jadi debat parlimen kul3 pagi.

bila bapa turun,
terus bapa kata dia tidak tidur malam tadi
sebab urus air yang berbaldi baldi dia lap.
lantai dapur penuh air,
banjir!

air di kampungku yang tercinta ni adalah air free.
datang dari bukit,
satu yang aku kurang berapa gemar di rumah ni,
walaupun tangki lebih dari 5,
tapi sistem perpaipan sangatlah failed.
ceh,
tapi syukurlah, daripada tiada kan?
air sentiasa ada.
tapi jangan haraplaah kalo sudah hujan lebat
mau semingggu tiada air,
terpaksalah ke jamban pun berjimat cermat.

tunggu orang orang kampung pegi baiki
baru ko merasa,
ohh leganya melabur di bilik termenung.

indah kan duduk di kampung?
hehe
soalan tiada motif.

lepas habis makan macam biasa
aku teguk red guara.
sambil sambil tu bual bual lah sekeluarga

Jur kan buat bisnes kuih muih hantar di kantin,
kadang buat dadih

bila dia letak atas dulang, mama tegur

mom: letak dalam bakul, naik kereta karang susah. balik balik tumpah!
dad: ambik guni baja.
mom: eh eh eh orang tua ni, cakaplah baik baik sikit. susah betul kalau sudah nyanyuk.

masa tu boleh aku tidak dengar apa yang bapa cakap.
masa perang mulut tu barulah aku faham.

tapi aku ketawa kuat kuat sebab lucu tengok dorang.
selalu begaduh.

dad: mana ada cakap guni baja, tadi kan cakap guni tepung?

mula-mula mama serius, last last ketawa juga! haha.
sweeeet.

tua tua masih lagi romantik,
biasalah gaduh gaduh sayang ni..

ala bapa aku tu bukan boleh pegi mana tanpa si ibu di sisi.
aku tau bapa sayang gila sama mama.

yang aku tau bapa aku memang agak laser sikit,
berbanding mama,
laser banyak.
tapi hati banyak baik maaa...

satu ketika dulu

me: isshhh pa, nanti jangan lagi beli ikan yang ada sisik. susah betul mau kasi bersih!
dad: bah, lain kali aku beli ularlah!
me: diam


happy dapat mama & bapa yang super sporting
kadang cerewet,
yang tu biasalah kan.
siapalah kita mengadili sikap ibu bapa yang banyak berkorban.
sayangilah ibu bapa kita !
hehe

mood hari raya.
k bye

Comments

Popular posts from this blog

come back 2017!

Assalamualaikum Amboi bukan main lagi bertahun x update bakhangg hahaha dah 2 pun anak, sampai macamtu sekali kan. duk taip resume untuk kaka aku, tetiba terpanggil cari blog merapu meraban aku zaman dulu dulu . alhamdulillah jumpa, syukurlah masih sihat, masih bernafas dan masih ingat password blog nih hahaha. syukur anak kedua aku is gigirl. next week genap 3 bulan daa, aku amik maternity leave 3 bulan jugak. kiranya tidakla rugi sangat seleps pembentangan bajet 2018 baru ni kan. muahahaha ada 3  kuota lagi kot. insyaAllah kalau Allah izinkan ble tambah lagi 2020. sempatlah saham 200 untuk anak ye dok haha. nama baby 2nd ni Nafeeza Sumaiyyah. tu pun bagi lepas bersalin. aku suka sangat nama Sumaiyyah tu tak tau kenapa. mak aih bestnyaa macam rindu juga membebel di sini, biarpun tahu aku sorang ja yang akan baca, muahaha. x apa at least di sini tak hilang moment moment kan. Tengok Habib Naufal masa 1st day pegi taska buat aku teruja. sekarang x peru risau d

selamat menggendong gelaran Madam ,Yus!

Assalamualaikum.. seminggu before exam hari tuh aku sempat memenuhi undangan salah sorang kawan aku di daerah Inanam. Ala rumah dia dekat ja dengan sekolah menengah aku dulu. so, kami segerombolan kawan kawan janji jumpa di sekolah tercinta tu dulu sebelum gerak sama-sama ke rumah pengantin, Pn Yustiani Yunus. kejadian tu pada 1 Jun 2013 hehe. tapi Yus sudah sah bergelar madam 31 Mei 2013. Tahniah sayangku. dia rakan sepengawas dulu, timbalan ketua pengawas you. aku pengawas taik kucing ja. sebab bila ada sportcheck, semua gengawan gengawan yang bawa benda benda haram seperti handphone etc mesti jumpa aku, suruh wat sportcheck di locker dorang. Aku kan baik. mestilah aku tolong sembunyikan. berdosa you, matiklah aku nanti kena soal. Adik-adik jangan ikut perangai kakak yang tidak senonoh ni. masa form 5 dek kerana sudah tidak tahan & takut pegang amanah, aku minta supaya tidak dilantik lagi jadi pegawas asrama mahupun sekolah. bolot semua jawatan kah kah kah. macam hebat sang

cuti panjang sebelum cuti lagi panjang

Assalamualaikum sebelum ni busy dengan entry 'busy' kan.  hehehe sempat lagi ada cuti 5 hari masa busy busy ni. maksudnya nikmat cuti tu masih ada kan. dengan adik yang baru masuk pindah ke bilik comel, rasa riuh sangat sebelum ni kan aku biasa duduk diam diam.. bila dia becakap aku terbiasa lah diam lupa jawab apa yang dia Tanya, haha agak kekok di situ ok, bukan apa, bila becakap orang bilik sebelah tu dengar bulat bulat apa yang kita cakap. so, macam malu jugaklah kan kalo cakap dengan nada yang kuat. best jugaklaah.. aktiviti masa cuti? 2 hari berturut aku pegi tengok ISTAF dengan Mr.Fiance di stadium likas. peringkat International kot. tengok perempuan pun ada main takraw Malaysia masuk final lawan dengan Thailand. yang tu untuk lelaki, pompuan cuma layak untuk rebut tangga 3 ngan 5, Malaysia vs Indonesia, first time pegi sokong siap sorak sorak lagi.. gamat gila suasana. tu belum tengok bola sepak lagi. hehe kemarin , masa untuk isi e