Skip to main content

new experience di depan dato SPP & tuan JPN ( SPP untuk lantikan j-QAF)

Assalamualaikum

Alhamdulillah atas segala nikmat & ujian yang diberi olehNYA. hanya mampu bersyukur sebab ujian kecil aka interview Spp yang aku sibuk lagi kalut hari tu sudah selesai semuanya. tidaklah terlalu terasa mudah sebab malam sebelum tu tidur tak lena, mandi habis lah juga basah. makan pun alhamdulillah besar selera. KFC lagi, ambik kau.

jom adik adik kita ambil pengajaran sebelum menempuh temuduga melalui sorotan & persediaan kecil kecilan dari kakak kamu ni (haakkk) :

                                                                      * * *


SEBELUM INTERVIEW

bila sudah tahu tarikh kita ditemuduga tu, pandai pandailah adjust nota apa yang patut dibaca, semestinya berkaitan dengan bidang yang kita ceburi, jangan lupa hal ehwal semasa ya. baca baik baik. sambil niatkan ilmu yang kita dapat jangan pula dikhaskan untuk interview (iv) saja.


selain tu kalau terkena tarikh yang macam aku ni, di tengah tengah, boleh lah risik risik kawan kawan yang sudah lepas, ambil iktibar & perbaiki mana yang panel bagitau tidak boleh. sempat tu. sekurang kurangnya ada gambaranlah sikit kan.


jangan lupa dokumen dokumen penting tau. bagi apa yang diminta saja. jangan kalut letak sijil tadika etc yang tidak diminta. pendek kata, bertindak mengikut arahan.


penampilan pun kena jaga juga. sedia siap siap name tag, blazer, kasut hitam bertutup, baju kurung, tudung. kalau perempuan lah.


ok ni persediaan sehari sebelum.....

turn aku untuk ditemu dan diduga sebenarnya pada 22 Aug 2013, tapi aku atau ahkak bertolak awal beberapa jam iaitu 21 Aug. tempat iv tu 2 jam dari rumah, so bila rasa rasa kamu tu ditemuduga seawal 7.30 pagi adalah lebih baik dapatkan rehat secukupnya . maksud aku sewa lah hotel berdekatan dengan bangunan tempat iv tu. tapi kalau yakin & memang rajin bangun awal untuk bergerak hari yang sama, oh tiada masalah :) lagi jimat kos di situ ya adik adik. macam aku ni, sangat pemalas bangun lewat dan memang lumrah diri sangat tidak tenang selagi duduk jauuuhh dari tempat iv. memang sangat tidak keruan. sebabnya memang dari dulu aku ni selalu sangat dapat mimpi buruk bila benda tu  memang merisaukan sangat sangat.

contoh, dek kerana susah sangat hati balik hostel *al maklum aku ni penginap hostel tegar dari form 1-6 sampailah U*, maka setiap kali habis cuti aku akan mimpi yang aku ni lewat masuk hostel. lepas tu kena oleh warden, dulu kan aku skema. mana boleh daftar lewat muahaha.

ada 1 lagi mimpi yang aku paling benci, masa tu tunggu hari untuk pulang ke unisza  selepas cuti semester. mimpi tertinggal flight! kah kah kah.

sebab tu aku suka pegi awal ke mana mana saja tempat urusan, terutama urusan urusan penting. ni mesti terjangkit dengan my dad. bapa selalu ajar anak anak berurusan dengan memikirkan perkara perkara yang memudahkan sesuatu urusan. apalah ayat tonggang langgang. bukan terjangkit sebenarnya tapi bapa didik tanpa sengaja. tq so much i love u.

bagi mengelakkan aku bermimpi buruk, maka sewa lah hotel bersama rakan. kan fikir budget, makanya share dengan 3-4 org kawan. Insyaa Allah.. cukup & beban tidaklah terasa sangat. selain rasa lega sebab bangunan iv sudah dekat, bolehlah bincang apa yang patut dan berkongsi perasaan yang sama dengan rakan. best sangat sangat, sebab apa yang kita rasa orang lain pun rasa. tidaklah rasa macam duduk dalam bilik gelap sorang sorang.


hari kejadian...

bangun pagi tu agak agaklah, jangan terlalu awal jangan juga terlalu lewat. aku dan kawan kawan bangun 430 pagi. sempat lagi ulang baca nota.. Alhamdulillah, rasa segar sangat, ilmu pun senang masuk.. terdesaklah katakan, ehehe.

kul 6 kami breakfast. jangan lupa ambik sarapan k. penting.

siap makan meehoon soup lagi. lapar gila, first time aku berselera sangat sangat. selalunya bila ada iv aku langung tidak makan. sebab malam tu ada orang cirit birit. he he he.

agak agak setengah jam sebelum yang ditetapkan hadir tu, eloklah sudah ada di tempat iv ok. jadi masih boleh kemas doc yang dminta, atau sempat lagi tarik nafas selega yang boleh.


sewaktu ditemuduga..

wah, bila dengar bunyi loceng, macam berhenti kejap jantung aku. then masuklah kami ber6. semuanya gigirl. syukur. 4 dari ipg yang sama , 2 lagi dari ipg lain. syukur bertambah kenalan. sempat lagi tegur menegur.

semua masuk bagi salam sebab macamtulah yang diberitahu oleh rakan rakan. letak RPH masing masing, then berdiri tegak. jarak antara meja panel dan kerusi kita tu boleh tahan jauhnya, lebih kurang 2 depa. bila disuruh duduk baru duduk ok. lepas duduk ucap terima kasih.

duduk baik baik, kaki jangan silang. tapi jangan keras sangat. pastikan duduk dengan selesa.

then tuan dari JPN mulakan dulu (dalam tu ada 2 panel), mula mula sesi perkenalkan diri dalam bahasa arab, aku jawab sesimple mungkin. sebab baca dalam panduan dalam blog ust Zaharuddin, panel hanya teringin tau nama dan latar belakang pendidikan. so aku pun tambah sikitlah, iaitu asal. hehe. lepas tu beliau suruh baca apa sahaja surah yang kita hafal. siap!

lepas tu Dato SPP pula bagi soalan. pasal FPK atau Falsafah Pendidikan Kebangsaan. suruh hurai apa maksud potensi & bagaiman mengenal pasti potensi serta cara mencungkil bakat individu. so jawab sorang sorang. ikutlah siapa angkat tangan dulu. hehe.

aku? mesti orang terakhir jawab. sebab? nervous. ha ha ha. dalam fikiran aku, aahh jawab awal ka akhir kam sama saja. yang penting bercakap. konon..

syukur, Allah berikan nikmat bercakap sambil emosi terkawal.

soalan kedua dari dato SPP, cara kita memperkenalkan apa itu solat dan apa yang membezakan solat dalam Islam dan sembahyang dalam agama lain?

ewah, soalan. power juga. dan kali ni aku angkat tangan awal sikit, sebab yang lain angkat laju laju. makanya, aku masih jadi orang terakhir. yang pasti, jangan jawab penyerupai idea rakan rakan sebelum ni. sekurang kurangnya, kita punya pendapat tersendiri & panel boleh tahu "oh, rupanya ada idea lain" atau "bagus, sekurang-kurangnya dia ni berani mencuba!"

mungkinlah, dalam hati siapa tahu kan.

hanya itu soalan yang diberi, yang lain banyak bagi nasihat, penilaian yang dilakukan bagaimana. syukur semua unsur penampilan tiada komen negatif. cuma name tag yang rasmi letak 1 perkataan saja. jangan letak full sangat. contoh

    dayang nona liza 
just letak salah satu, sama ada dayang ka, nona ka atau liza sahaja.


cuma huruf sebenar yang perlu ada dalam name tag ada 8. syukur, memang nama aku ada 8huruf hehe.

langkah masa mula mula masuk pintu tu pun diperhati tau! langkah kanan ka, atau langkah kiri. al maklum, kita ni ngajar agama, kenalah cakna dengan benda benda tu.

selain tu, beliau juga banyak sebut tentang menuntut ilmu, walaupun umurnya sudah 63, tapi dato ni masi menuntut ilmu. suka sangat tengok cara beliau bercakap. sebutir sebutir  & sangat kemas huraiannya. hehe.orang berilmu, begitulah caranya.


habis tu semua, jangan lupa ucap terima kasih, oleh kerana masih mood raya, aku sempat ucap selamat hari raya pada panel panel.

apa pun, syukur kena iv di Sabah tanah air tercinta. soalannya sempoi & banyak ilmu baru yang aku dapat. 
ok lah. tu ja experience walaupun banyak lagi. cuma kita share yang penting penting dulu.. 




muka bahagia sangat sangat....


kbye





Comments

Popular posts from this blog

come back 2017!

Assalamualaikum Amboi bukan main lagi bertahun x update bakhangg hahaha dah 2 pun anak, sampai macamtu sekali kan. duk taip resume untuk kaka aku, tetiba terpanggil cari blog merapu meraban aku zaman dulu dulu . alhamdulillah jumpa, syukurlah masih sihat, masih bernafas dan masih ingat password blog nih hahaha. syukur anak kedua aku is gigirl. next week genap 3 bulan daa, aku amik maternity leave 3 bulan jugak. kiranya tidakla rugi sangat seleps pembentangan bajet 2018 baru ni kan. muahahaha ada 3  kuota lagi kot. insyaAllah kalau Allah izinkan ble tambah lagi 2020. sempatlah saham 200 untuk anak ye dok haha. nama baby 2nd ni Nafeeza Sumaiyyah. tu pun bagi lepas bersalin. aku suka sangat nama Sumaiyyah tu tak tau kenapa. mak aih bestnyaa macam rindu juga membebel di sini, biarpun tahu aku sorang ja yang akan baca, muahaha. x apa at least di sini tak hilang moment moment kan. Tengok Habib Naufal masa 1st day pegi taska buat aku teruja. sekarang x peru risau d

selamat menggendong gelaran Madam ,Yus!

Assalamualaikum.. seminggu before exam hari tuh aku sempat memenuhi undangan salah sorang kawan aku di daerah Inanam. Ala rumah dia dekat ja dengan sekolah menengah aku dulu. so, kami segerombolan kawan kawan janji jumpa di sekolah tercinta tu dulu sebelum gerak sama-sama ke rumah pengantin, Pn Yustiani Yunus. kejadian tu pada 1 Jun 2013 hehe. tapi Yus sudah sah bergelar madam 31 Mei 2013. Tahniah sayangku. dia rakan sepengawas dulu, timbalan ketua pengawas you. aku pengawas taik kucing ja. sebab bila ada sportcheck, semua gengawan gengawan yang bawa benda benda haram seperti handphone etc mesti jumpa aku, suruh wat sportcheck di locker dorang. Aku kan baik. mestilah aku tolong sembunyikan. berdosa you, matiklah aku nanti kena soal. Adik-adik jangan ikut perangai kakak yang tidak senonoh ni. masa form 5 dek kerana sudah tidak tahan & takut pegang amanah, aku minta supaya tidak dilantik lagi jadi pegawas asrama mahupun sekolah. bolot semua jawatan kah kah kah. macam hebat sang

cuti panjang sebelum cuti lagi panjang

Assalamualaikum sebelum ni busy dengan entry 'busy' kan.  hehehe sempat lagi ada cuti 5 hari masa busy busy ni. maksudnya nikmat cuti tu masih ada kan. dengan adik yang baru masuk pindah ke bilik comel, rasa riuh sangat sebelum ni kan aku biasa duduk diam diam.. bila dia becakap aku terbiasa lah diam lupa jawab apa yang dia Tanya, haha agak kekok di situ ok, bukan apa, bila becakap orang bilik sebelah tu dengar bulat bulat apa yang kita cakap. so, macam malu jugaklah kan kalo cakap dengan nada yang kuat. best jugaklaah.. aktiviti masa cuti? 2 hari berturut aku pegi tengok ISTAF dengan Mr.Fiance di stadium likas. peringkat International kot. tengok perempuan pun ada main takraw Malaysia masuk final lawan dengan Thailand. yang tu untuk lelaki, pompuan cuma layak untuk rebut tangga 3 ngan 5, Malaysia vs Indonesia, first time pegi sokong siap sorak sorak lagi.. gamat gila suasana. tu belum tengok bola sepak lagi. hehe kemarin , masa untuk isi e