Skip to main content

puas hati

Assalamualaikum..


fulamak, sedapnya pavlova tadi.
hehe
sempat lagi aku beraya di rumah geng lama.
lama sangat tidak bertemu,
aku ni nama saja orang KM,
tapi selalu la sangat berkelana di tempat orang,
hehe.
musim musim hati banyak senang ni,
apa saja makanan pun aku tibai.
walaupun perut suda gedempol.
kalau perut ni boleh berkata kata,
confirm aku kena maki hamun.
biasalah tuan dia ni sejak dua menjak,
kosong fikiran.
lagi lagi bila anggur mula berbuah..

wah wah, kali ni second time aku menanam anggur hitam di kampung tercinta.,
dulu lepa SPM aku menganggur untuk pertama kalinya.
Ikut kakak bisnes mee sup,
banyak untung tau,
siap boleh beli hp baru sebiji.

lepas STPM aku ke Labuan jaga anak anak buah,
memang lepas habis terus angkat beg naik feri. Haha aku tipu.
tapi lamaa aku di sana.
dapat sahaja tawaran masuk U terus aku chow cincauu.
boleh lah rm500 sebulan.

lepas habis study U.
terus berhijrah ke KK.
jaga anak buah juga,
dari kakak kedua, Joy.
lepas tu teringin kerja kedai franchise,
pilih Oldtown,
kebetulan bos situ abang sepupu,
jadi senang la masuk.

konon tambah soft skill.
maklumlah
aku ni bukannya pandai layan oorang,
mana la tau akan datang dapat kerja yang perlukan komunikasi lebih dengan masyarakat.
tapi memang cita cita and target aku masa tu memang masuk j-qaf.

walaupun kerja sekejap di restoran tu,
tapi aku kutip banyak pengalaman,
best
sekurang kurangnya kita faham kenapa service makanan kedai kedai macamni lambat.
kita tau apa proses dia di dalam,
pendek kata sabar tu jadi lebih tinggi lah kalaupun mee curry kau lambat siap.
haha.
ini jak pengalaman kau ada?? kah kah kah
banyak lagi bah sebenarnya..

untuk musim anggur angguran kali ni,
sebelum habis KPLI memang aku berhasrat menggembur tanah untuk ditanam cili padi.
biasalah ratu kokou.
apa yang dibuat mestilah semua berkaitan dengan diri kan.

tapi syukur dengan nikmat dan rezeki yang tidak putus putus.
setakat ni dompet tidak pernah kering.
tipsnya, gunakan segala kemahiran yang ada untuk cetuskan duit.
walamak ayat aku.

macam ayat bisnesman lapulaa..
lantakla..
yang kemahiran tu tiada sangat mau ada.
silalah rajin dan cekal  macam aku
wuahaha.


sekarang aku ralit buat kuih muih,
karipap, sempiang, popiah.
ala, mudah mudah saja ba.
ikutlah kemampuan,
minat yang ada kita cenderung ke arah mana.

walaupun Jur kata karipap ni leceh berbanding dia yang jual dadih,
tapi aku nekad juga.
sebab aku peminat setia kuih kuih ni.
simple.

syukur, bapa masih pegang tender kantin ngan RMT.
jadi di kantin sekolah lah aku menumpang bekas kuih muih.
hari hari tidak lari dari RM15 ke atas..

tau tidak karipap aku masa mula mula buat dulu.
lebur bersama minyak ,sayang..
wah, mula mula putus asa,
masa tu belum tere.
sibuk tanya kawan terutama Patmah, Along sebab aku tau dorang ni pakar masak masak., hehe.
masa tu aku duduk bilik sewa ok.

aku masih ingat lagi, masa tu praktikum kalau tidak salah.
tau tau lah bilik sewa kongsi dapur.
berjam jam aku buat inti karipap tu.
pedassss tapi sedap,
sabar ja la aku memang suka puji diri sendiri.
tapi bila buat adunan,
huh
hancur lebur bersama minyak.
terus sumbat lam tong sampah.

bila story dengan mr.Fiance,
dia ketawa,
lepas tu kejap kejap cakap
"kesian.. kesian bini aku "

opss belum lagi bah kawann..

lepas tu 2,3 hari selepas kejadian tu,
dia hantar kuih yang dibeli dekat tempat kerja dia.
amboi, terus aku marah marah meow.


me   :"amboi perli ka?"
mF   :"ni contoh.. supaya tau camana cara buat karipap"

telan ja la kuih tu..

start dari situ, aku try lagi buat
then jadi lah juga,
tapi keras macam buah pinang.
aku hempas ke dinding,
wow
masih kekal bentuknya
faham fahamlah kan.


karipap karipap cinta. abaikan rupa :p

lepas tu belajar dari internet.
then try hantar ke kantin.
syukur, habis juga jualan hari tu hahaha.
gembira buka kepalang dapat duit hasil usaha dan titik peluh sendiri.
bukan mudah mencari duit
dari sini aku mula belajar bersyukur
bukan baru mula lah
ayat silap
haha
baru mula sedar bukan mudah mencari duit.
dulu asyik minta saja dengan ibu bapa.
sekarang, rasakan.

kadang ada juga job datang bergolek,
dek kerana mungkin bapa nampak aku minat sangat cat rumah,
nah, apa lagi.
disuruhnya aku cat rumah sewa kakak.. hehe.
lepas tu cat bangunan RMT,
kadang makcik aku pun minta tolong buat RPH untuk kelas KAFA.
so, boleh lah 50 tuk rph saja..
syukur syukur.. :p

kadang aku terkesan lah juga..
kesayuan dan kebanggan yang terselit di wajah orang tua aku.
ya lah, bukan aku saja jual itu ini,
adik aku pun sama juga.
oklah. kalau rasa rasa ada tips dalam entry ni untuk mengisi poket yang kosong,
silakan, syukurrr..
moga  moga bermanfaat.
bukan saja puas hati & boleh tambah wang saku,
malah hutang (kalau ada macam aku)
boleh lah dibayar walaupun lambat sedikit.
syukur motor masih dibayar sendiri,
atas usaha yang tidak seberapa ini.

kuncinya,
berniagaaaa..rezeki ada di mana mana :)


k bye!



Comments

Popular posts from this blog

come back 2017!

Assalamualaikum Amboi bukan main lagi bertahun x update bakhangg hahaha dah 2 pun anak, sampai macamtu sekali kan. duk taip resume untuk kaka aku, tetiba terpanggil cari blog merapu meraban aku zaman dulu dulu . alhamdulillah jumpa, syukurlah masih sihat, masih bernafas dan masih ingat password blog nih hahaha. syukur anak kedua aku is gigirl. next week genap 3 bulan daa, aku amik maternity leave 3 bulan jugak. kiranya tidakla rugi sangat seleps pembentangan bajet 2018 baru ni kan. muahahaha ada 3  kuota lagi kot. insyaAllah kalau Allah izinkan ble tambah lagi 2020. sempatlah saham 200 untuk anak ye dok haha. nama baby 2nd ni Nafeeza Sumaiyyah. tu pun bagi lepas bersalin. aku suka sangat nama Sumaiyyah tu tak tau kenapa. mak aih bestnyaa macam rindu juga membebel di sini, biarpun tahu aku sorang ja yang akan baca, muahaha. x apa at least di sini tak hilang moment moment kan. Tengok Habib Naufal masa 1st day pegi taska buat aku teruja. sekarang x peru risau d

selamat menggendong gelaran Madam ,Yus!

Assalamualaikum.. seminggu before exam hari tuh aku sempat memenuhi undangan salah sorang kawan aku di daerah Inanam. Ala rumah dia dekat ja dengan sekolah menengah aku dulu. so, kami segerombolan kawan kawan janji jumpa di sekolah tercinta tu dulu sebelum gerak sama-sama ke rumah pengantin, Pn Yustiani Yunus. kejadian tu pada 1 Jun 2013 hehe. tapi Yus sudah sah bergelar madam 31 Mei 2013. Tahniah sayangku. dia rakan sepengawas dulu, timbalan ketua pengawas you. aku pengawas taik kucing ja. sebab bila ada sportcheck, semua gengawan gengawan yang bawa benda benda haram seperti handphone etc mesti jumpa aku, suruh wat sportcheck di locker dorang. Aku kan baik. mestilah aku tolong sembunyikan. berdosa you, matiklah aku nanti kena soal. Adik-adik jangan ikut perangai kakak yang tidak senonoh ni. masa form 5 dek kerana sudah tidak tahan & takut pegang amanah, aku minta supaya tidak dilantik lagi jadi pegawas asrama mahupun sekolah. bolot semua jawatan kah kah kah. macam hebat sang

cuti panjang sebelum cuti lagi panjang

Assalamualaikum sebelum ni busy dengan entry 'busy' kan.  hehehe sempat lagi ada cuti 5 hari masa busy busy ni. maksudnya nikmat cuti tu masih ada kan. dengan adik yang baru masuk pindah ke bilik comel, rasa riuh sangat sebelum ni kan aku biasa duduk diam diam.. bila dia becakap aku terbiasa lah diam lupa jawab apa yang dia Tanya, haha agak kekok di situ ok, bukan apa, bila becakap orang bilik sebelah tu dengar bulat bulat apa yang kita cakap. so, macam malu jugaklah kan kalo cakap dengan nada yang kuat. best jugaklaah.. aktiviti masa cuti? 2 hari berturut aku pegi tengok ISTAF dengan Mr.Fiance di stadium likas. peringkat International kot. tengok perempuan pun ada main takraw Malaysia masuk final lawan dengan Thailand. yang tu untuk lelaki, pompuan cuma layak untuk rebut tangga 3 ngan 5, Malaysia vs Indonesia, first time pegi sokong siap sorak sorak lagi.. gamat gila suasana. tu belum tengok bola sepak lagi. hehe kemarin , masa untuk isi e