Skip to main content

Syukur, Entry 1st: Diari Mengandung!

Assalammualaikum..

Cer teka?
Konon, mengada ngada plak hihi.
Alhamdulillah nikmat mana lagi yang hendak ku dustakan..

Memang istimewa rupanya pengalaman yang akan dilalui oleh bakal ibu.

Tapi bagi aku, pengalaman yang aku lalui pada usia kandungan 4 minggu lain dari yang dilalui oleh kakak kakak dan mama aku.

Pinggang sakit gila,
Dalam masa yang sama perut pun sakit.
Macam sakit senggugut tapi bukan juga.
Aku syak badan aku terlalu berangin.

Hari tu jumpa doktor lepas 3 hari period lewat. pegi sebenarnya mau tanya hal perut dengan pinggang yang menyucuk nyucuk. Pegi polyclinic di Donggongon.
Doktor kata masih terlalu awal. Sebab pregnancy test tu masih kurang jelas, still kabur kabur.

Sebenarnya aku sudah rasa aku hamil sebab tanda keputihan langsung tidak berubah.

Sebab tu aku syak.
Hari sepatutnya 13 Ogos, sebab kebiasaannya memang aku 'datang' ikut tarikh bulan lalu.
So bila intai dalam blog orang cari pregnancy test yang paling valid, rata rata suggest brand ni.
Clear blue.
Boleh pula hari tu juga beli di watson.harga dalam rm 24.90.
Untuk sekali test.

Balik sekolah tu terus masuk tandas, mr.husband pun hairan, siap tanya buat apa.
Aku senyum saja lah, tanpa jawab apa apa.

Then buat semua ikut arahan.

Aku sedar juga masa tu Hcg aku masih rendah untuk detect kemengandungan ku itu 😋
Dek kerana terlalu tidak sabar ambik mu. Aku turutkan juga kata hati.

Mula tu aku tunggu masih negatif..

Dalam seminit lagi aku tengok ada satu lg tanda muncul. Tu pun tengok bawah cahaya tepi tingkap hehe.

Suruh pula suami tengok.
Dia senyum.
Balik balik cakap syukur.
Tapi masa tu muka suami masih nampak ragu ragu, ya la masih awal kan... Sehari pun belum lebih lagi dari tarikh haid.
Selalunya orang cek seminggu atau 2 minggu selepas lewat tarikh kebiasaan haid.

Sampailah aku sakit macam macam then hari ke3 jumpa doktor. Doktor cuma bagitau yang memang aku pregnant tapi masih terlalu awal untuk dia sahkan..so dia buatkan appointment lagi 30 Ogos ni. Lepas tu nurse tu bagi vitamin B,vitamin C dengan Asid Folic yang memang sudah bertimbun. Beli banyak hari tu sampai 10 papan. Tup tup rm52.
Asalnya aku mau tanya kenapa perut dengan pinggang aku sakit gila.. Tapi doktor kata kena minum air banyak.

Hari Jumaat lepas, 22 ogos aku ajak suami ke klinik kesihatan kerajaan. Area tempat tinggal ni juga.

Yang popular dengan klinik paling sibuk sebab ramai gilerrr orang.

Pegi kaunter pendaftaran then pegawai tu tanya sakit apa.
Aku, err errrr sudah seminggu lewat period.
Ohh cek upt la..dia kata.
Aku angguk angguk ja.. pastu nurse tu pun bising.. ohh musim.kawin kawin suda habis.. sekarang ada hasilnya suda.
Aku, senyummmm ja.

Pastu pegi uji air kencing.
Tunggu nda sampai 10 minit keputusan suda ada..
Suami senyummmm ja tengok cop merah tu.

Lepas tu doktor suh pegi tanya kaunter 1. Aku pun tidak tau kenapa.
Kena tunggu lagi sebab nurse yang jaga di kaunter 1 tu tiada. 
Lama sikit masih juga belum muncul, last last pegawai tadi tanya aku tinggal area mana. Rupanya bila kita buat buku mengandung tu kena ikut area. Contoh aku kena bilik 6. Sebab tinggal dekat dengan klinik tu.

Pastu masuk bilik tu ada 5 orang Jururawat Masyarakat. Garang gila yang sorang ni. Yang paling tua kali.

Lepas tu dorang bagi temu janji 27 ogos. Esoookkk.. huhu

Bagi yang macam aku ni
First time,

Kena sediakan :
1) 2 keping ic suami isteri

2) Gambar passport suami isteri 2 keping 

3) Sijil nikah 2 keping

Bagi yang mengandung anak kedua dan seterusnya sama macam di atas cuma kena bawa buku mengandung yang lama.

Esok kena ambik darah. Cek status darah. Ada virus ka tidak.

Macam.berdebar pun ada.. minggu ni kalau tidak silap perkiraan aku sudah masuk 6 atau 7 minggu.

Alhamdulillah moga sihat anak mama.
Suami pun baik, jaga aku yang sangat cerewet ni.
Syukur moga berkekalan lah sikap tuuu.

Dulu aku ingatkan ibu mengandung ni mengada ngada sebab pasal makanan pun boleh nangis.
Tapi aku suka dengar cerita ngidam ngidam ni.

Kena batang hidung sendiri baru tau.

Baru ni teringin gila makan roti canai tapi hujan punyalah lebat. 
So patah balik padahal masa tu baru keluar gate apartment. Yang aku ni imagine lebih terbayang roti panas panas.. sedapnya..tapi bila suami kata jom patah balik hujan lebat ni. Aku diam ja.
Sampailah masuk rumah,tiba tiba ada air mengalir dari mata.
Hhaahaha..  punyalah suami pujuk.
Tetap kaku.
Lastly 
Suamiku pegi jugala belikan roti.
Gembiranyaaaaa 

Oklah doakan yang baik baik untuk kami ya!







Comments

  1. Tahniah suel..syukur alhamdulillah.Jaga kndgn baik2 ar..����

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq long.. ko pun sama jaga bebaik aa.. makin comel ni ko hehehe

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

come back 2017!

Assalamualaikum Amboi bukan main lagi bertahun x update bakhangg hahaha dah 2 pun anak, sampai macamtu sekali kan. duk taip resume untuk kaka aku, tetiba terpanggil cari blog merapu meraban aku zaman dulu dulu . alhamdulillah jumpa, syukurlah masih sihat, masih bernafas dan masih ingat password blog nih hahaha. syukur anak kedua aku is gigirl. next week genap 3 bulan daa, aku amik maternity leave 3 bulan jugak. kiranya tidakla rugi sangat seleps pembentangan bajet 2018 baru ni kan. muahahaha ada 3  kuota lagi kot. insyaAllah kalau Allah izinkan ble tambah lagi 2020. sempatlah saham 200 untuk anak ye dok haha. nama baby 2nd ni Nafeeza Sumaiyyah. tu pun bagi lepas bersalin. aku suka sangat nama Sumaiyyah tu tak tau kenapa. mak aih bestnyaa macam rindu juga membebel di sini, biarpun tahu aku sorang ja yang akan baca, muahaha. x apa at least di sini tak hilang moment moment kan. Tengok Habib Naufal masa 1st day pegi taska buat aku teruja. sekarang x peru risau d

selamat menggendong gelaran Madam ,Yus!

Assalamualaikum.. seminggu before exam hari tuh aku sempat memenuhi undangan salah sorang kawan aku di daerah Inanam. Ala rumah dia dekat ja dengan sekolah menengah aku dulu. so, kami segerombolan kawan kawan janji jumpa di sekolah tercinta tu dulu sebelum gerak sama-sama ke rumah pengantin, Pn Yustiani Yunus. kejadian tu pada 1 Jun 2013 hehe. tapi Yus sudah sah bergelar madam 31 Mei 2013. Tahniah sayangku. dia rakan sepengawas dulu, timbalan ketua pengawas you. aku pengawas taik kucing ja. sebab bila ada sportcheck, semua gengawan gengawan yang bawa benda benda haram seperti handphone etc mesti jumpa aku, suruh wat sportcheck di locker dorang. Aku kan baik. mestilah aku tolong sembunyikan. berdosa you, matiklah aku nanti kena soal. Adik-adik jangan ikut perangai kakak yang tidak senonoh ni. masa form 5 dek kerana sudah tidak tahan & takut pegang amanah, aku minta supaya tidak dilantik lagi jadi pegawas asrama mahupun sekolah. bolot semua jawatan kah kah kah. macam hebat sang

cuti panjang sebelum cuti lagi panjang

Assalamualaikum sebelum ni busy dengan entry 'busy' kan.  hehehe sempat lagi ada cuti 5 hari masa busy busy ni. maksudnya nikmat cuti tu masih ada kan. dengan adik yang baru masuk pindah ke bilik comel, rasa riuh sangat sebelum ni kan aku biasa duduk diam diam.. bila dia becakap aku terbiasa lah diam lupa jawab apa yang dia Tanya, haha agak kekok di situ ok, bukan apa, bila becakap orang bilik sebelah tu dengar bulat bulat apa yang kita cakap. so, macam malu jugaklah kan kalo cakap dengan nada yang kuat. best jugaklaah.. aktiviti masa cuti? 2 hari berturut aku pegi tengok ISTAF dengan Mr.Fiance di stadium likas. peringkat International kot. tengok perempuan pun ada main takraw Malaysia masuk final lawan dengan Thailand. yang tu untuk lelaki, pompuan cuma layak untuk rebut tangga 3 ngan 5, Malaysia vs Indonesia, first time pegi sokong siap sorak sorak lagi.. gamat gila suasana. tu belum tengok bola sepak lagi. hehe kemarin , masa untuk isi e