Skip to main content

Kerinduan yang teramat

Assalamualaikum..

Macam jiwang pula.
Biasalah petang petang gini melayam perasaan. Rindu sangat zaman belajar di unisza dulu.

Sangat sangat.
Rindu dengan pensyarah, suasana, sahabat handai, budaya di sana, dialek, gaya hidup, ilmu, dan yang paling aku suka makanan.

Yang sebenarnya aku paling rindu makanan dan kawan kawan..

Umur masa tu aku rindu jugak. Hehe
Kebanyakan sudah pun mendirikan rumahtangga.
Tahniah kawan kawan ku tidak kira la room mate , course mate ataupun U mate kan.. ada yang suda menimang cahaya mata pun.

Terasa mau terbang sekarang juga, menginap di mana mana homestay bersama suami, lepas tu lepak di semua tempat favourate aku, along , saly dengan yang lain lain..

Walaupun suasana di sana bukanlah macam di kk atau pun kl yang penuh dengan shopping mall, tapi aku tetap suka.

Serasiiii sangat dengan jiwa.
Macam macam ada,
Walau outing kena naik bas kuning,
Walau bangunan class kami macam sekolah rendah,
Aku tetap suka dan bangga.
Bangunan macamana canggih sekalipun, nilai ijazah tetap sama dengan U lain.

Malah aku rasa kami punya pensyarah yang hebat hebat dan tinggi ilmunya.

Sekarang macam macam kemajuan yang aku lihat. Malah hospital uni sultan zainal abidin pun in progress..

Library yang menyumbat banyak kenangan pun suda ditransformasi.
Walaupun batch kami tidak sempat pun menjejakkan kaki ke library baru tapi tetap berbangga sebab pernah menjadi sebahagian dari keluarga bumi unisza.

Teringat pula mula mula mendaftar.
Aku dan saly bersama Qida daftar sama sama.
Oleh kerana fisrt time ke semenanjung masa tu, tiket semua diurus oleh Qid, sebab dia tiap tahun ke sana.al maklum ayah dia orang nogori..

Lepas tu ambik flight sampai Kl saja, kemudian menginap di rumah makcik dia, then lusa tu kami bertolak dengan 2 buah kereta, van dengan gen 2 kak sepupu qid.

Aku sangka dekat, rupanya jauh sangat.
Entah brapa kali aku terlelap,
Kami bertolak dari Serdang dalam jam 9 malam kot. Sampai dalam jam 5 lebih pagi. Menikmati pemandangan langsung tiada melainkan menghayati lampu neon sepanjang jalan dan bangunan..

Perasaan masa tu, macam macam.
Rindu, teruja, kadang sedih kadang bengong sebab kemarin kau masih d Kk, esoknya kau di Serdang esoknya lagi kau di bumi Ganu.hah?

Malamnya tu kami menginap hotel, yang aku ingat mengadap dataran syahbandar kot.
Siang tu kami bertiga keliling bandar sendiri sendiri.

Banyak juga barang kami saly borong.
Pantang singgah kedai, mesti ada saja barangan yang kami bawa.

Aku lupa la nama tempat bowling di Ganu ni.. luar bangunan tu ada orang jual lekor, sedap giler. First time aku makan lekor sedap macamtu. Rupanya itula permulaan lekor jadi makanan rutin. Duh telan liur la pula bila ingat balik.. lepas tu, haaa 3 tahun la aku mengadap lekor. Sedapnya nyummm nyummm.

Petang tu kami mendaftar di dewan al muktafi billah syah.

Bermula lah hidup sebagai student.. seminggu jalani orientasi.

Agak pelik jugalah dengan suasana di tempat orang.

Dengan dialek yang mudah aku fahami. Bolehlah, sekejap saja aku boleh teka maksud perkataan perkataan yang aku tidak pernah dengar.

Kemudian belajar makan makanan berat di pagi hari.. nasi dagang, mee sup, nasi lemak, nasi kerabu..Memang sedap..

Paling ingat nasi kerabu belakang unisza adoilah..
Kecur air liur. Kalau ada orang sponsor tiket sekarang juga aku pegi.
Tiap weekend aku akan ke sana, masa final year la..
Selalu pegi dengan emot, kalau tidak dengan farah, kalau tidak dengan saly, kalau tidak mesti dengan k.jah room mate cek molek aku tu..

Along selalu ke rumah mak ayah angkat dia sebab tu jarang dating waktu pagi.

Along teman aku dinner hehehehe..
Pekena char kuew teow, roti canai,atau mana mana tempat yang kami suka pegi.

Nisa pula geng pegi pasar malam, oh tang ni sekali dengan Along n Saly..
Pasar malam la pula.. adoi terbayang abang burger 😭

Abg kesayangan farah dengan mukhtarah hehehehe..

Sedaplah.  Bila pegi mesti habis rm12. Perut lembu pun kalah tau.
Menu wajib, nasi kerabu dengan lauk ayam, pastu kerang rebus, sate, cendol pulut laki bini tu kadang beli pula laksa penang dia, lekor, ish tukar tukar menu lah yang penting. Seminggu 2 kali pasar tu.. selasa pasar depan unisza, khamis di  belakang.. kadang pegi naik bas, balik hostel jalan kaki, kadang sebaliknya, kadang sewa motor zurin sejam rm2 hahahha.. Zurin, tq tau selalu sewakan moto kriss ko tu.

masa konvo hari tu punyalah hepi sebab sempat ke pasar malam khamis hahahha..

Mabelesssss.

Please laaa... Rindu Ganuuuuuu...
Ni belum cerita lagi kaki derak kami.
Tapi nantilah hari ni fokus makanan dulu.
Sejak aku sudah habis belajar ni, belum pernah aku jumpa tomyam sesedap di Ganu.
Ceh entahlah..

Langsung tidak sama sediih..

Kenapala masa aku tengah pregnant ni mesti ingat benda yang susah mau dapat. Sedihhhhhh...

Tu belum cerita gerai air buah tu. Teringin juga aku minum dalam balang macam akuarium tu..
Besar, harga pun murah.
Oh udang celup tepung..
Jagung parut..

Kangkung warung blok E adoilahhh mana mau dapat..

Mash potato cafe dekat kampus tu....
Hadoi hadoi..
Nasi tomyam ibnu Sina hadoi hadoi... Sedih baby tauuuu..

Bye. 😭😭😭😭😵😵😵

Comments

  1. Suel...aku pun rndu jg smua saat2 2..klu bleh mau blik pg zmn 2 tau,haha. Tmpt bowling 2 aku pun nda igt..lgsg nda igt tmpt 2 d mana.rndu sgt2 mau drive laju2 sana..haha.rndunyaaaaaaa dgn smua...sbr ja la.

    ReplyDelete
  2. huhu rindu kan long.. sepa pernah buat naik motor sambil pakai payung.. kita ja gila tu pun semata mata char kuew teow hahaha

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

come back 2017!

Assalamualaikum Amboi bukan main lagi bertahun x update bakhangg hahaha dah 2 pun anak, sampai macamtu sekali kan. duk taip resume untuk kaka aku, tetiba terpanggil cari blog merapu meraban aku zaman dulu dulu . alhamdulillah jumpa, syukurlah masih sihat, masih bernafas dan masih ingat password blog nih hahaha. syukur anak kedua aku is gigirl. next week genap 3 bulan daa, aku amik maternity leave 3 bulan jugak. kiranya tidakla rugi sangat seleps pembentangan bajet 2018 baru ni kan. muahahaha ada 3  kuota lagi kot. insyaAllah kalau Allah izinkan ble tambah lagi 2020. sempatlah saham 200 untuk anak ye dok haha. nama baby 2nd ni Nafeeza Sumaiyyah. tu pun bagi lepas bersalin. aku suka sangat nama Sumaiyyah tu tak tau kenapa. mak aih bestnyaa macam rindu juga membebel di sini, biarpun tahu aku sorang ja yang akan baca, muahaha. x apa at least di sini tak hilang moment moment kan. Tengok Habib Naufal masa 1st day pegi taska buat aku teruja. sekarang x peru risau d

cuti panjang sebelum cuti lagi panjang

Assalamualaikum sebelum ni busy dengan entry 'busy' kan.  hehehe sempat lagi ada cuti 5 hari masa busy busy ni. maksudnya nikmat cuti tu masih ada kan. dengan adik yang baru masuk pindah ke bilik comel, rasa riuh sangat sebelum ni kan aku biasa duduk diam diam.. bila dia becakap aku terbiasa lah diam lupa jawab apa yang dia Tanya, haha agak kekok di situ ok, bukan apa, bila becakap orang bilik sebelah tu dengar bulat bulat apa yang kita cakap. so, macam malu jugaklah kan kalo cakap dengan nada yang kuat. best jugaklaah.. aktiviti masa cuti? 2 hari berturut aku pegi tengok ISTAF dengan Mr.Fiance di stadium likas. peringkat International kot. tengok perempuan pun ada main takraw Malaysia masuk final lawan dengan Thailand. yang tu untuk lelaki, pompuan cuma layak untuk rebut tangga 3 ngan 5, Malaysia vs Indonesia, first time pegi sokong siap sorak sorak lagi.. gamat gila suasana. tu belum tengok bola sepak lagi. hehe kemarin , masa untuk isi e

selamat menggendong gelaran Madam ,Yus!

Assalamualaikum.. seminggu before exam hari tuh aku sempat memenuhi undangan salah sorang kawan aku di daerah Inanam. Ala rumah dia dekat ja dengan sekolah menengah aku dulu. so, kami segerombolan kawan kawan janji jumpa di sekolah tercinta tu dulu sebelum gerak sama-sama ke rumah pengantin, Pn Yustiani Yunus. kejadian tu pada 1 Jun 2013 hehe. tapi Yus sudah sah bergelar madam 31 Mei 2013. Tahniah sayangku. dia rakan sepengawas dulu, timbalan ketua pengawas you. aku pengawas taik kucing ja. sebab bila ada sportcheck, semua gengawan gengawan yang bawa benda benda haram seperti handphone etc mesti jumpa aku, suruh wat sportcheck di locker dorang. Aku kan baik. mestilah aku tolong sembunyikan. berdosa you, matiklah aku nanti kena soal. Adik-adik jangan ikut perangai kakak yang tidak senonoh ni. masa form 5 dek kerana sudah tidak tahan & takut pegang amanah, aku minta supaya tidak dilantik lagi jadi pegawas asrama mahupun sekolah. bolot semua jawatan kah kah kah. macam hebat sang